8 اقدام مهم قبل از طراحی سایت

با پیشرفت فناوری و افزایش دسترسی آسان همه افراد جامعه به اینترنت، داشتن وبسایت برای هر کسب و کار، فروشگاه و سازمانی به عنوان یک الزام اساسی و ضروری در جهت افزایش شناخت و رشد کسب و کارها در فضای آنلاین تبدیل شده است. افراد و شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف نیاز دارند در فضای آنلاین خدمات و محصولات خود معرفی کنند.

نکات مهمی پیش از اقدام به طراحی سایت وجود دارید که لازم است با این موارد آشنا شوید تا پروسه طراحی سایت سریع‌تر و با کیفیت‌تر پیش برود. از انتخاب هاست و دامنه تا آماده‌سازی محتوا و لیست امکانات. در ادامه با ما همراه باشید تا با 8 نکته مهم قبل از اقدام به طراحی سایت آشنا شوید.

انتخاب نام دامنه مناسب (آدرس سایت)

انتخاب نام دامنه یا همان آدرس سایت جزء مهم‌ترین اقدامات قبل از طراحی سایت است. آدرس سایت باید به راحتی خوانده و نوشته شود، خلاقانه باشد و معنادی درستی داشته باشد. در انتخاب آدرس سایت عجول نباشید و سعی کنید همواره کوتاه‌ترین و نزدیک‌ترین آدرس دامنه به برند یا نام کسب و کارتان را پیدا کنید. انتخاب درست نام دامنه، وبسایت شما را در ذهن مخاطب ماندگارتر می‌کند.

انتخاب پسوندهای رایج دامنه

از پسوندهای رایج برای آدرس سایت خود استفاده کنید. به طور مثال پسوندهای com, net, org, info, ir بسیار بهتر از پسوندهای in, shop, studio, biz و غیره است. کاربران اعتماد بیشتری به این پسوندها دارند و البته که راحت‌تر در خاطرشان باقی می‌ماند.

استفاده از عبارات کوتاه در آدرس سایت

آدرس اینترنتی می‌تواند شامل نام برند، ترکیبی از کلمات کلیدی حوزه کاری شما، مخفف یا یک عبارت کوتاه و به یادماندنی باشد. بهتر است آدرس سایت کمتر از 15 حرف باشد تا برای مخاطب قابل فهم‌تر و به یادماندی‌تر باشد به طوری که حس اعتماد را نیز به کاربر بدهد.

عدم استفاده از خط تیره و عدد در اسم سایت

بسیار مهم است که در آدرس سایت‌تان از خط تیره و اعداد استفاده نکنید. شاید در انتخاب نام دامنه به دلیل ثبت بودن اکثر اسامی ناامید شده باشید و تصور کنید ترکیب اعداد و استفاده از خط تیره هوشمندانه باشد، اما با اینکار احتمال دارد کاربر با وارد کردن آدرس اشتباه به سایت رقیب هدایت شود.

انتخاب هاست و سرور مناسب

اگر کسب و کار شما به تازگی تاسیس شده و ترافیک و بازدیدکننده زیادی ندراد، پیشنهاد می‌کنیم صرفا با در نظر گرفتن فضای مورد نیاز برای بارگذاری اطلاعات، از هاست‌های اشتراکی استفاده کنید. در آینده با افزایش حجم اطلاعات، ترافیک سایت و بازدیدکنندگان می‌توانید هاست خود را ارتقا دهید و یا از سرور مجازی یا اختصاصی استفاده کنید.

هاست ویندوز یا لینوکس

خیلی‌ها تصور می‌کنند چون کامپیوتر و لپ‌تاپ ویندوزی دارند پس باید حتما هاست ویندوزی بگیرند و اگر هاست لینوکس تهیه کنند حتما برای کار کردن با سایت‌شان باید سیستم عامل لینوکس نصب کنند. اما اینطور نیست، زبان برنامه‌نویسی سایت شما تعیین کننده نوع هاست شماست. به طور مثال، اگر سایت شما با زبان PHP یا سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی می‌شود، شما به هاست لینوکس نیاز دارید.

لوکیشن هاست

در هنگام انتخاب هاست همیشه دو گزینه پیش روی دارید، هاست میزبانی شده در ایران و یا در خارج از ایران. این کاملا بستگی به شما و شرایط وب‌سایت‌تان دارد. اگر می‌خواهید سایت شما برای کاربران داخل ایران سریع‌تر باز شود و یا ترافیک مصرفی برای کاربران‌تان نیم‌بها محاسبه شود، هاست ایران برای شما مناسب‌تر است. اما اگر می‌خواهید سرویس پایدارتری داشته باشید، احتمالا هاست‌های خارج از ایران کیفیت بهتری ارائه بدهند.

فضای دیسک

انتخاب فضای هاست کاملا بستگی به وبسایت و نوع مصرف شما دارد. اگر سایت‌تان قرار است ویدیو و عکس‌های زیادی داشته باشید، پس به فضای بیشتری نیاز دارید. اگر سایت شما فایل دانلودی زیادی دارد، بهتر است از هاست‌های مخصوص دانلود برای فایل‌های خود استفاده کنید.

پهنای باند

هنگام انتخاب هاست به پهنای باند توجه ویژه‌ای داشته باشید. پهنای باند به معنای مبادله اطلاعات (محتوای سایت شامل عکس‌ها، ویدیوها، فایل‌های دانلود و…) میان هاست و بازدیدکنندگان سایت است. ترافیک سایت در برخی از هاستینگ‌ها بر اساس محدود (از چند ده گیگابایت تا چند صد گیگابایت) محاسبه می‌شود و در برخی دیگر نامحدود است. توجه داشته باشید که در صورت اتمام پهنای باند، سایت شما از دسترس خارج می‌شود.

انتخاب سیستم مدیریت محتوا (CMS)

قبل از شروع طراحی باید تصمیم بگیرید که چه زبان برنامه‌نویسی یا CMS نیاز شما را برطرف می‌کند. برای اکثر سایت‌های شرکتی و فروشگاهی که امکانات عمومی پاسخگوی کارشان است، وردپرس و سایر سیستم‌های مدیریت محتوای Open Source انتخاب مناسبی است. اما در برخی پروژه‌های بزرگ‌تر که نیاز به امکانات خاص و منحصربفرد است، می‌بایست وبسایت توسط یک تیم متخصص برنامه‌نویسی شود.

وردپرس

بیش از ۴۲ درصد از وب‌سایت‌های جهان با وردپرس طراحی شده است، بدون شک مطمئن‌ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است. با توجه به اینکه وردپرس متن باز است، شما می‌توانید به طور رایگان از این CMS استفاده کنید. وردپرس با بیش از ۵۸۰۰۰ افزونه رایگان به شما کمک می‌کند امکانات وبسایت و فروشگاه اینترنتی خود را به سادگی ارتقا دهید.

سایت‌ساز‌ها

چند سالی است که بازار سایت‌سازها داغ شده و خیلی از کسب و کارها برای داشتن وبسایت از سایت‌سازها استفاده می‌کنند. مزیت استفاده از سایت‌ساز‌ها هزینه اندک و درگیر نشدن با مسائل فنی وبسایت است. اما مهم‌ترین ضعف این سایت‌سازها شامل: محدودیت در امکانات، عدم توسعه‌پذیری، منعطف نبودن در طراحی و عدم امکان مدیریت مناسب در بحث سئو است.

کدنویسی اختصاصی

اگر شرایط وبسایت شما طوری است که نیاز به امکانات ویژه و خاصی دارید و یا قرار است در آینده یک وبسایت بسیار بزرگ و پربازدید داشته باشید، بهترین راه‌‌حل طراحی اختصاصی سیستم مدیریت محتوا برای شماست. چرا که دقیقا با توجه به نیاز شما سایت طراحی می‌شود. البته داشتن همچین وبسایتی هزینه طراحی، توسعه و نگهداری بسیاری برای شما خواهد داشت و احتمالا به یک تیم برای توسعه این مدل وب‌سایت‌ها نیاز خواهید داشت.

انتخاب نوع طراحی

انواع سبک‌های مختلفی در طراحی و اجرای سایت‌ها وجود دارد، برخی مدل ساده و مینیمال را می‌پسندند، برخی دیگر سایت‌های رنگی و پر از افکت و انیمیشن، بعضی‌ها هم طرفدار سایت‌های دارک (تیره) هستند. بهترین کار این است که چند نمونه سایتی که مطابق با سلیقه‌تان است را به طراح نشان دهید تا با سلیقه و مدل طراحی مورد نظرتان آشنا شود.

طراحی سایت تک صفحه‌ای

یکی از سبک‌های رایج طراحی سایت، One Page یا همان تک صفحه‌ای است. بدین صورت که سایت تنها یک صفحه دارد و تمامی اطلاعات تنها در یک صفحه قرار می‌گیرد و کاربر با اسکرول کردن به بخش‌های مختلف و مورد نظرش می‎‌رسد.

طراحی سایت به سبک مینیمال

شعاری که همه ما با آن آشنا هستیم، زیبایی در سادگی است. طراحی سایت به سبک مینیمال دقیقا به همین موضوع اشاره دارد، از پیچیدگی زیاد به دور است و تنها با یک یا دو رنگ، طراحی ساده و با تایپوگرافی بزرگ اجرا می‌شود.

طراحی سایت به سبک پارالکس

شاید جذاب‌ترین و منحصر به فردترین سبک طراحی سایت، پارالکس باشد. سایتی پر از عکس و ویدیو با افکت‌های جذاب که مخاطبین را مجذوب خودش می‌کند. اما باید بدانید که این نوع وب‌سایت‌ها معمولا حجم بالایی دارند و برای سئو مناسب نیستند.

طراحی سایت به سبک فلت

احتمالا رایج‌ترین سبک طراحی سایت، طراحی به سبک فلت باشد. این سبک سایت‌ها منظیم و سبک هستند و از عناصر تخت با رنگ‌بندی مناسب و تایپوگرافی استاندارد بهره می‌برند. در این سبک از طراحی المان‌های اضافه و انیمیشن‌ها حذف می‌شوند در نتیجه سرعت بارگذرای بالاتری خواهند داشت.

بررسی امکانات مورد نیاز

یک بار خودتان را جای مشتری قرار دهید و ببینید اگر مشتری بودید به چه امکاناتی نیاز داشتید؟ تمام این موارد را لیست کنید و در خصوص اجرای آن با طراح خود مشورت کنید. همچنین بررسی کنید چه امکاناتی برای مدیریت سایت نیاز دارید. به عنوان مثال اگر سایت شما یک فروشگاه است، قطعا به یک سیستم حسابداری و انبارداری آنلاین نیاز دارید تا آمار فروش و موجودی محصولات خود را محاسبه کنید.

آماده‌سازی محتوای سایت

یکی از موارد مهمی که قبل از شروع طراحی سایت باید به آن توجه کرد، محتوای نوشتاری و تصویری بخش‌های مختلف سایت است. با آماده بودن محتوا، طراح بهتر و سریع‌تر می‌تواند پروسه طراحی سایت را مطابق با انتظارات شما پیش ببرد.

انتخاب مشتری هدف

قبل از شروع پروژه می‌بایست مخاطبین و مشتریان هدف خود را برای طراح مشخص کنید، اینکه از چه قشری هستند، رنج سنی و جنسیت‌شان چیست و آیا این افراد مدیران و صاحبین کسب و کار هستند یا کودکان یا دانشجویان و یا پدر و مادرها…. لازم است قبل از پروسه طراحی، ابتدا مخاطب هدف‌تان را شناسایی کنید و تمام المان‌ها، محتوا، سبک و نوع طراحی را طبق آن پیش ببرید.

بودجه طراحی سایت

در نهایت از مهم‌ترین بخش‌ها تعیین بودجه مورد نظر برای طراحی سایت است. در نظر بگیرید که عوامل مختلف مثل انتخاب نوع سیستم مدیریت محتوا (CMS)، انتخاب امکانات و ویژگی‌ها و سبک طراحی همه این‌ها می‌توانند در هزینه نهایی سایت شما تاثیرگذار باشند. با مشخص بودن بودجه می‌تونید انتخاب هوشمندانه و سریع‌تری داشته باشید.

برای شرکت، فروشگاه یا کسب و کار خود نیاز به وبسایت اختصاصی و حرفه‌ای دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *